خانه / لیست مقالات / آموزش دریافت شناسه یکتای حافظه ی مالیاتی در سامانه مودیان و نکات آن - پاییز 1404
آموزش دریافت شناسه یکتای حافظه ی مالیاتی در سامانه مودیان و نکات آن - پاییز 1404 - عکس
آموزش دریافت شناسه یکتای حافظه ی مالیاتی در سامانه مودیان و نکات آن - پاییز 1404
آموزش گام‌به‌گام دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir. راهنمای کامل برای مودیان مالیاتی جهت دریافت کد شش‌رقمی منحصر به فرد.
تاریخ نگارش : 1402/11/08 تاریخ بروزرسانی : 1404/09/22 توسط : سامانه لیموتکس

آموزش دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در سامانه مودیان + نکات مهم | پاییز ۱۴۰۴

مقدمه

اگر قصد دارید در سامانه مودیان (my.tax.gov.ir) صورتحساب الکترونیکی صادر کنید، اولین پیش‌نیاز شما دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی است.
این شناسه ۶ کاراکتری، یکی از مهم‌ترین اجزای شماره منحصر به‌فرد مالیاتی (UID) است و بدون آن هیچ فاکتور الکترونیکی قابل صدور نیست.

در این آموزش، مراحل دریافت شناسه، نکات کاربردی، خطاهای رایج، ضوابط قانونی و ارتباط آن با صدور صورتحساب در سامانه لیموتکس (LIMOTX.IR) را کامل بررسی می‌کنیم.

📌 شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری شامل اعداد و حروف انگلیسی است که پس از ثبت‌نام و فعال‌سازی کارپوشه مودی از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می‌شود.

کاربردهای اصلی شناسه یکتا:

  • تشکیل دهنده ۶ کاراکتر ابتدایی UID

  • شناسایی حافظه مالیاتی هر مودی

  • جلوگیری از اختلاط صورتحساب‌ها

  • جلوگیری از جعل و خطای سیستمی

  • الزام قانونی برای صدور صورتحساب الکترونیکی

بدون شناسه یکتا نمی‌توانید هیچ فاکتور مالیاتی به سامانه مودیان ارسال کنید.

⚖️ مبنای قانونی شناسه یکتای مالیاتی

در ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، حافظه مالیاتی به عنوان ابزار ثبت، نگهداری و ارسال اطلاعات صورتحساب‌ها تعریف شده است.

هر حافظه مالیاتی باید یک شناسه یکتا و منحصر به فرد داشته باشد

سازمان امور مالیاتی پس از ثبت درخواست مودی، شناسه یکتای حافظه مالیاتی را صادر می‌کند.

جزئیات رسمی در سند«قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی»در سایت intamedia.ir موجود است.

شماره منحصر به فرد صورتحساب الکترونیکی

هر فاکتور الکترونیکی دارای یک taxID با ۲۲ کاراکتر است:

  • ۶ کاراکتر اول = شناسه یکتای حافظه مالیاتی

  • ۱۶ کاراکتر بعد = اطلاعات فنی فاکتور، تاریخ، سریال داخلی و …

بنابراین تا زمانی که شناسه یکتا دریافت و فعال نشده باشد:

❌ صدور فاکتور → غیرممکن
❌ ارسال فاکتور → غیرممکن

میدانیم که با اجرا و استقرار سامانه مودیان می‌بایست تمامی صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی و طبق فصل تعاریف در  قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان صادر شود و هر صورتحساب، دارای یک شماره منحصر به فرد و یکتا می‌باشد که نشانگر اطلاعات کاملی از فاکتور فروش مودیان مالیاتی است.

این شماره منحصر به فرد یک کد ۲۲ کاراکتری است که ۶ کاراکتر ابتدایی آن با شناسه یکتای حافظه مالیاتی آغاز می‌شود. پس تا شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت نکنید امکان صدور صورتحساب را در سامانه مودیان ندارید.

شناسه ای است 6 کاراکتری که به صورت منحصر به ‌فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. شناسه مذکور از مولفه‌های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

🔑 دریافت کلید خصوصی و عمومی (Public / Private Key) – مرحله اجباری

برای درخواست شناسه یکتا باید PublicKey.txt را بارگذاری کنید.

🔵 خبر خوب:

در سامانه لیموتکس، دریافت «کلید خصوصی، عمومی و CSR» به‌صورت کاملاً رایگان + فوری + آنلاین انجام می‌شود.

انجام مراحل به ترتیب ذیل  :

 ما این مرحله را به صورت مجانی و در زمانی بسیار کوتاه به و به صورت آنلاین در قسمت دریافت آنلاین کلیدهای سه گانه انجام میدهیم لذا هیج نیازی فعلا به مراجعه سایت جیکا و مراکز میانی عام دولت در مقطع کنونی نمیباشد. هر زمان سازمان اعلام نمود برای دریافت فایل سی اس آر میتوانید با مراجعه به مراکز اعلامی گواهی امضای دولتی با ارائه فایل سی اس آر امضای الکترونیک خود را دریافت کنید پس فعلا هیچ هزینه ای بابت دریافت کلید های خصوصی و عمومی لازم نیست پرداخت بفرمایید. مراتب  تغییرات در وب سایت اطلاع رسانی خواهد شد .

🛠️ آموزش گام‌به‌گام دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در سامانه مودیان (۱۴۰۴)

🔶 ۱. ورود به سامانه

ورود به سایت  my.tax.gov.ir

🔶 ۲. ورود به کارپوشه مودی

از داشبورد گزینه ورود به کارپوشه را انتخاب کنید.

ورود به کارپوشه

🔶 ۳. انتخاب پرونده مالیاتی

پرونده فعال را باز کنید.

پرونده فعال را باز کنید. ورود به پرونده

🔶 ۴. ورود به بخش شناسه‌های یکتا

منوی سمت راست →
شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی

منوی سمت راست → شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی

 

🔶 ۵.کلیک روی «دریافت / فعالسازی شناسه یکتا» کلیک روی «دریافت / فعالسازی شناسه یکتا»

🔶 ۶. انتخاب روش ارسال صورتحساب

پیشنهاد: توسط مودی

(این حالت برای استفاده از سامانه لیموتکس است)

انتخاب روش ارسال صورتحساب توسط مودی

🔶 ۷. بارگذاری PublicKey.txt

اگر ندارید:

 در زمان دریافت و فعال سازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی نیاز به کلید خصوصی و عمومی هم دارید و می توانید آن را از صفحه تولید و دانلود ملید خصوصی و عمومی سامانه لیموتکس دریافت نمایید.

بارگذاری PublicKey.txt دریافتی از لیموتکس

🔶 ۸. وارد کردن کد پستی و نشانی

۸. وارد کردن کد پستی و نشانی

🔶 ۹. مرحله پایانه‌های فروشگاهی

این بخش مخصوص کارتخوان است.
در اکثر موارد → رد کنید

این بخش مخصوص کارتخوان است.

🔶 ۱۰. مشاهده و دریافت شناسه یکتا

شناسه را ذخیره کنید و در صفحه ایجاد و ویرایش مودی لیموتکس وارد نمایید.

شناسه را ذخیره کنید و در صفحه ایجاد و ویرایش مودی لیموتکس وارد نمایید.🟦 چه کسب‌وکارهایی باید شناسه یکتای مالیاتی بگیرند؟

همه مشاغل زیر مشمول‌اند:

  • فروشگاه‌های اینترنتی

  • کافی شاپ ها و رستوران ها

  • پیج‌های اینستاگرام فروش

  • فریلنسرها

  • سایت‌های خدماتی

  • مدرسان آنلاین

  • گیمرها

  • خیریه‌ها

  • برنامه‌نویسان

  • تولیدکنندگان محتوا

  • صاحبان کارتخوان

  • صاحبان درگاه پرداخت

در صورت عدم دریافت → تخلف مالیاتی

🧩 ارتباط شناسه یکتا با صدور و ارسال صورتحساب

شناسه یکتا مستقیماً در موارد زیر استفاده می‌شود:

در سامانه لیموتکس تمام این موارد براحتی انجام می‌شود و خطاها پیش از ارسال بررسی می‌گردد.

در صورت دریافت خطا بعد از ارسال حتما به کامل ترین لیست خطاهای سامانه مودیان و ارسال صورتحساب مراجعه کنید.

⭐ ویژگی های سامانه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی لیموتکس

🔹 ارسال مستقیم و بدون واسطه
🔹 حذف شرکت‌های معتمد مالیاتی
🔹 ارسال ۲۴ ساعته
🔹 پشتیبانی ۷/۲۴
🔹 فضای ابری امن
🔹 اصلاح و حذف فاکتورهای خطادار بدون کسر شارژ
🔹 ساخت بی‌نهایت مودی و مشتری
🔹 رمزنگاری کامل طبق استاندارد سازمان مالیات

آموزش تصویری لیموتکس ارسال رایگان صورتحساب مالیاتی بدون نرم‌افزار

🧾 خلاصه مراحل برای اشخاص حقیقی

(نسخه کاملاً خلاصه و کاربردی)

  1. ورود به my.tax.gov.ir

  2. ورود به کارپوشه

  3. انتخاب پرونده

  4. انتخاب شناسه‌های یکتا

  5. دریافت/فعالسازی

  6. انتخاب روش ارسال

  7. بارگذاری کلید عمومی

  8. ثبت نشانی

  9. رد مرحله کارتخوان

  10. دریافت شناسه یکتا

🧾 خلاصه مراحل برای اشخاص حقوقی

  1. ورود به حساب سازمانی

  2. ورود به کارپوشه

  3. انتخاب پرونده

  4. شناسه‌های یکتا

  5. کلیک دریافت

  6. انتخاب روش ارسال

  7. بارگذاری کلیدها

  8. ثبت نشانی شعب

  9. ثبت پایانه‌ها

  10. دریافت شناسه یکتا

📌 نکات نهایی مهم (خیلی مهم)

🔐 کلید خصوصی و CSR را در جای امن نگهداری کنید

زیرا برای:

  • اتصال لیموتکس به کارپوشه

  • ارسال صورتحساب

  • فراخوان‌های بعدی سازمان

الزامی است.

دلایل نامعتبر بودن وضعیت کلید خصوصی در سامانه لیموتکس و روش رفع خطا





  • اخطار و توجه دیدگاه ها بعد از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  • اخطار و توجه دیدگاه های حاوی توهین و الفاظ نامناسب تایید نمی شوند.
  • اخطار و توجه فقط دیدگاه های فارسی تایید می شوند.


سلام عرض شد امکانش هست یکم درباره فایل سی اس آر توضیح بدید

توسط: علیرضا غلامی در: 13:28 1403/01/03

با عرض سلام و احترام---- . دریافت گواهی امضای الکترونیک؛ پیش نیاز دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای دریافت گواهی امضای الکترونیک باید ابتدا وارد سایت gica.ir شوید. پس از ورود به این سایت روی «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیکی» کلیک و مراحل ثبت نام و احراز هویت را طی کنید. نهایتاً در این سایت یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که باید با در دست داشتن این کد به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن امضای الکترونیک که چیزی شبیه به یک فلش مموری هست را دریافت کنید. شما باید از توکن امضای الکترونیک برای استخراج کلید عمومی سامانه مودیان استفاده کنید تا از طریق این کلید شناسه یکتای حافظه مالیاتی خودتان را دریافت کنید. در مقاله «” آموزش دریافت گواهی امضای الکترونیک یا کد CSR کلیه مراحل دریافت امضای الکترونیک را به‌صورت جزئی توضیح داده‌ایم. اما نگران نباشید ما این مرحله را نیز جای شما انجام داده ایم و در سایت لیمو بدون هیچ هزینه ای میتوانید کلیدهای عمومی -خصوصی وCSR خود را در کسری از ثانیه دریافت نمایید . کلید عمومی برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی لازم است کلید خصوصی برای اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب لازم است. فایل CSR فعلا در مرحله ای نیاز نیست و تنها در صورتی که بخواهید گواهی امضاء دولتی دریافت کنید به کار شما خواهد آمد پس هر سه فایل را در جای امنی ذخیره نمایید لینک دریافت کلید های سه گانه https://www.limotx.ir/core/csr_generator

توسط: پشتیبانی لیموتکس
در: 09:54 1403/01/04




چطور میتونم یاد بگیرم با سامانه درست کار کنم میتونید تلفنی راهنمایی کنید ؟

توسط: مهسا آقاخانی در: 11:13 1403/01/02

با سلام و آروزی سالی خوش برای شما و حسن انتخاب شما در انتخاب سامانه واسط لیمو برای آشنایی ببشتر و حتی کامل میتوانید به بخش ویدیو های سایت واسط لیمو مراجعه نمایید و تمامی 6 ویدیو مربوط به شروع - صدور و ارسال را تماشا فرمایید . در صورت هر گونه ابهام نیز با پیشتبانی تماس گرفته و شما را راهنمایی میکنیم . باعث افتخار ماست حضئر شما در سامانه واسط لیمو و خدمت رسانی ما به شما با تشکر پشتیبانی

توسط: پشتبانی سایت
در: 11:16 1403/01/02




سلام شما مورد تایید اداره مالیات هستین؟

توسط: علی در: 19:10 1403/01/01

با سلام و آروزی سالی خوش برای شما. شرکت های مورد تایید سازمان شرکتهای معتمد می باشند که اگر بتوانید با آنها تنها ارتباط برقرار کنید کار بزرگی انجام داده اید . طبق دستور العمل سازمان محترم مالیاتی مودی مختار است خود به شخصه نسبت به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان اقدام نماید که ما این خدمت را به کمترین هزینه برای شما دوست گرامی و دیگران فراهم کرده ایم. با تشکر مدیر سایت

توسط: پشتیبانی سایت limotx.ir
در: 10:32 1403/01/02





مطالب محبوب مطالب جدید