غیر فعال سازی و حذف پرونده مالیاتی، مراحل و نکات 1404 - آموزشی
غیر فعالسازی و حذف پرونده مالیاتی برای مودیانی کاربرد دارد که قصد دارند پرونده مالیاتی خود را به دلایل مختلف مانند پایان فعالیت اقتصادی یا تغییر نوع فعالیت ببندند. این فرآیند دارای مراحل قانونی مشخصی است و رعایت دقیق آن از بروز مشکلات مالی و اداری جلوگیری میکند.
در این مقاله از لیمـو | لیمـوتِکس به بررسی کامل موارد زیر پرداختهایم:
-
تعریف غیر فعالسازی و حذف پرونده مالیاتی
-
مراحل قانونی انجام فرآیند در سال ۱۴۰۴
-
نکات مهم برای مودیان حقیقی و حقوقی
-
الزامات و مدارک مورد نیاز برای تکمیل فرآیند
-
پیامدهای عدم رعایت قوانین و نکات پیشگیری
با دنبال کردن این راهنما، مودیان میتوانند فرآیند غیر فعالسازی و حذف پرونده مالیاتی را بهصورت صحیح و بدون مشکل انجام دهند و از جریمهها و مغایرتهای مالیاتی جلوگیری کنند.
در کارپوشه مالیاتی هر مودی، پروندههای مالیاتی مربوط به کسبوکارها قابل مشاهده است. مودی میتواند همزمان چندین پرونده فعال داشته باشد. اگر به دلایلی مانند اشتباه در اطلاعات، تغییر نوع فعالیت یا پایان فعالیت اقتصادی نیاز به غیرفعالسازی پرونده مالیاتی داشته باشد، باید اقدام کند. این کار از سردرگمی جلوگیری میکند و مدیریت سایر پروندهها را راحتتر میکند. سازمان امور مالیاتی برای مشخص شدن وضعیت پروندههای بلاتکلیف، به مودیان با چند پرونده مالیاتی پیامک ارسال میکند تا اقدامهای لازم را انجام دهند. در این مرحله، بسیاری از مودیان در مورد نحوه غیر فعال کردن پرونده مالیاتی اطلاعات کافی ندارند. اگر شما نیز جزء این دسته هستید، میتوانید با این مقاله ی سامانه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی لیمو | لیموتکس همراه باشید تا با این فرایند آشنا شوید.
سامانه غیرفعال کردن و حذف پرونده مالیاتی، درگاه ملی خدمات مالیاتی است. برای بستن پرونده مالیاتی، متقاضی باید به حساب کاربری خود در این سامانه برود. سپس باید گزینه فهرست پروندههای مالیاتی را کلیک کرده و پرونده مورد نظر را انتخاب کند. در بخش جزئیات پرونده، باید گزینه غیرفعالسازی پرونده را انتخاب کند.
سازمان امور مالیاتی کشور که زیر مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است، به دنبال ایجاد فضایی شفاف در امور مالی و مالیاتی برای مودیان و سازمانها میباشد. به همین دلیل، این سازمان سیاستها و طرحهای ویژهای برای این هدف در نظر گرفته و اجرا کرده است.
یکی از اقدامات این سازمان برای افزایش شفافیت در نظام مالیاتی، فراهم کردن امکان غیرفعال کردن و حذف پروندههای مالیاتی نظیر کارتخوان و مغازهها است.
بیشتر بخوانید : ایجاد پرونده مالیاتی، از ثبت نام تا گام 4، مدارک مورد نیاز و نکات مهم
غیرفعالسازی پرونده مالیاتی
غیرفعالسازی پرونده مالیاتی به معنای بستن پروندههای مالیاتی اضافی است که مودی دیگر تمایلی به ادامه فعالیت و کسب درآمد از آنها ندارد. اگر مودی چند پرونده مالیاتی برای یک شغل داشته باشد یا پروندههایی که قادر به درآمدزایی از آنها نیست، باید پروندهها را ترکیب یا پروندههای اضافی را حذف کند.
بستن پرونده مالیاتی با دلایلی غیر واقعی باعث جریمه برای مودی میشود. دلیل برای غیرفعال کردن پرونده باید واقعی باشد و مودی نمیتواند با دلایل کاذب فقط برای فرار از مالیات اقدام کند.
با الکترونیکی شدن صورتحسابها، مودیان باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند و فاکتورها را از طریق نرمافزار های واسط مانند سامانه صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی لیمو | لیموتکس به کارپوشه مالیاتی خود ارسال نمایند. ناآگاهی افراد از مراحل تشکیل پرونده مالیاتی بعد از الکترونیکی شدن ثبت نام، باعث شده تا برای یک محل فعالیت، چندین پرونده مالیاتی ساخته شود. به همین خاطر، سازمان امور مالیاتی با ارسال پیامک به مودیان از آنها خواسته تا پروندههای مالیاتی خود را مشخص کنند.

زمان مناسب برای غیرفعال کردن پرونده مالیاتی چه زمانی است؟
یکی از سوالات رایج مودیان مالیاتی، زمان مناسب برای بستن پرونده مالیاتی است. در این بخش از مقاله دینا، مواردی که در آنها باید پرونده مالیاتی حقیقی یا حقوقی بسته شود، بررسی میشود. این موارد شامل:
- زمانی که کسب و کار مودی به هر دلیلی تعطیل شود.
- زمانی که مودی محل فعالیت خود را تغییر داده و به مکان جدیدی منتقل شود.
- زمانی که نماینده شخص حقوقی، در هنگام ثبت نام، کد پستی نادرستی وارد کند.
- زمانی که شخصیت حقیقی یا حقوقی، به دلیل ثبت نامهای متعدد، بیشتر از یک پرونده مالیاتی برای یک محل فعالیت داشته باشد. در بسیاری از مواقع، تعدد پروندههای مالیاتی به خاطر الکترونیکی شدن فرآیندها و الزام به استفاده از درگاه ملی خدمات مالیاتی است که نیاز به کمک تخصصی را به وجود میآورد.
مراحل غیر فعال کردن پرونده مالیاتی
برای بستن پرونده مالیاتی، شامل پرونده مالیاتی کارتخوان و ارزش افزوده، این مراحل را دنبال کنید:
1 - ابتدا به سامانه مایتکس به نشانی my.tax.gov.ir وارد شوید. اگر قبلاً در این سامانه ثبت نام نکردهاید، باید ابتدا ثبت نام کنید.
در این مرحله، فرم غیر فعالسازی پرونده الکترونیک مالیاتی برای شما آماده میشود. سپس مراحل زیر را انجام دهید:
- گزینه "فهرست پروندههای مالیاتی" را انتخاب کنید.
- گزینه "پروندههای عملکرد و ارزش افزوده" را بزنید تا تمام پروندههای مالیاتی شما نمایش داده شود.
- پرونده مالیاتی که میخواهید غیرفعال کنید را انتخاب کنید.
- روی دکمه "جزئیات پرونده" کلیک کنید.
- گزینه "درخواست غیرفعالسازی" را انتخاب کنید.
- در بخش "دستهبندی درخواست"، دلیل غیرفعالسازی را وارد کنید.
- "تاریخ غیرفعالسازی" را بر اساس تاریخی که در آن فعالیتی نداشتهاید، ثبت کنید.
نکته 1 : اگر در "دستهبندی درخواست" گزینه "سایر موارد" را انتخاب کنید، باید دلایل غیرفعالسازی را به طور کتبی به سازمان مالیاتی اعلام کنید.
2 - برای ادامه فرآیند غیرفعالسازی پرونده: در قسمت "شرح"، توضیحات لازم را بنویسید و دکمه "تایید و ادامه" را انتخاب کنید. به این ترتیب، درخواست شما به سازمان مالیاتی ارسال خواهد شد و نتیجه از طریق سامانه مایتکس my.tax.gov.ir به شما اطلاع داده میشود.
نکته 2 : قبل از غیرفعالسازی، بهتر است شماره حسابهای مربوط به پرونده را حذف کنید. برای این کار به بخش "جزئیات پرونده" و زیر بخش "بروز رسانی و تکمیل ثبت نام" بروید و با انتخاب گزینه "ویرایش اطلاعات ثبت نام" شماره حساب مربوطه را حذف کنید.
غیرفعالسازی پرونده مالیاتی به معنای حذف اطلاعات مالیاتی نیست. اطلاعات شما در سیستم سازمان امور مالیاتی باقی میماند. اگر نیاز داشتید یا دوباره فعالیت اقتصادی خود را آغاز کردید، میتوانید پرونده مالیاتی خود را مجدداً فعال کنید. به عبارت دیگر، غیرفعالسازی فقط بهصورت موقت است و به معنای حذف اطلاعات یا سابقه مالیاتی نمیباشد.
نکته 3 : مودیان حقیقی که چند ثبت نام در یک مکان دارند، باید به اداره مالیاتی مراجعه کنند و ثبت نامهای اضافی خود را حذف نمایند.

بستن پرونده ناقص مالیاتی کارتخوان
برای حذف و بستن پرونده ناقص مالیاتی کارتخوان، باید اقدامات مشابهی با سایر پروندههای مالیاتی انجام شود. متقاضی باید به حساب کاربری خود در سامانه my.tax.gov.ir وارد شود. سپس با کلیک روی گزینه "فهرست پروندههای مالیاتی" و انتخاب "پروندههای عملکرد و ارزش افزوده"، پرونده مورد نظر را پیدا کند. از قسمت جزئیات پرونده، باید گزینه غیر فعالسازی را انتخاب کند.
اگر فردی قصد دارد کد مالیاتی کارتخوان خود را حذف کند، نخست باید برای ابطال دستگاه کارتخوان با شرکت پشتیبانی تماس بگیرد. بعد از این مرحله، او باید به اداره مالیات مراجعه کرده و درخواست حذف کد مالیاتی را به مسئول مربوطه ارائه دهد.
بیشتر بخوانید : آموزش استعلام بدهی مالیاتی و دریافت سوابق مالیاتی با کد ملی
مراحل فعال سازی مجدد پرونده مالیاتی
برای فعال سازی مجدد پرونده مالیاتی که غیرفعال شده است، فرد باید به وبسایت my.tax.gov.ir مراجعه کند. پس از وارد کردن نام کاربری، رمز عبور، اعداد کد امنیتی و کد ارسال شده به تلفن همراه، به پورتال مالیاتی خود دسترسی پیدا میکند.
سپس باید گزینههای "فهرست پروندههای مالیاتی و پروندههای عملکرد و ارزش افزوده" را انتخاب کند تا لیست پروندههای مالیاتی فعال و غیرفعال خود را ببیند. پس از مشاهده لیست، پرونده مالیاتی غیرفعال مورد نظر را انتخاب کرده و روی "جزئیات پرونده" کلیک کند.
با این کار، امکان ثبت درخواست فعالسازی مجدد پرونده مالیاتی غیرفعال برای فرد فراهم میشود و میتواند از سازمان امور مالیاتی بخواهد پروندهاش بررسی شود. لازم به ذکر است که غیرفعال کردن پرونده مالیاتی باعث میشود پرونده در مرحله شروع ثبتنام قرار گیرد، بنابراین پس از ثبت درخواست فعالسازی مجدد، فرد باید روی گزینه "ورود و ویرایش" پروندهای که دوباره فعال شده، کلیک کند.

پس از کلیک بر روی این گزینه، فرد به صفحهای بعد هدایت شده و باید نقصهای نمایش داده شده به رنگ قرمز را تکمیل کند.
پس از رفع نواقص، وضعیت پرونده به ثبتنام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی تغییر خواهد یافت.
فرایند غیرفعال کردن پرونده مالیاتی معمولاً زمانی رخ میدهد که مودی فعالیت تجاری ندارد یا فعالیت جدیدی را در مکان جدید شروع کرده است. همچنین پیشنهاد میشود که بعد از غیرفعال کردن پرونده مالیاتی، مودی برای حذف کامل پرونده به صورت حضوری به واحد مالیاتی خود مراجعه کند.
پس از غیر فعال شدن، پرونده مالیاتی به گام 3 میرود. در این مرحله، شما باید به سامانه ثبت نام مراجعه کنید و اطلاعات لازم را برای فعال سازی دوباره پرونده مالیاتی خود تکمیل نمایید.
گام 3 پرونده مالیاتی چیست؟
برای پاسخ به این سوال، باید گفت هر پرونده مالیاتی سه مرحله یا گام دارد. برای ادامه پرونده، اطلاعات لازم در هر مرحله باید به درستی در سامانه مودیان وارد شود.
گام سوم یکی از مراحل کلیدی تشکیل پرونده مالیاتی است. در این مرحله، اطلاعات مهمی مانند کد آیسیک، اینتا کد، شماره شبای تجاری و سایر اطلاعات لازم باید تکمیل شود. این اطلاعات براساس نیازهای سامانه مودیان تعیین میشود.
اهمیت این گام به این خاطر است که در این مرحله، اطلاعات مربوط به فعالیت تجاری و اطلاعات حساب بانکی وارد میشود و این دادهها مبنای محاسبه مالیات عملکرد سالانه قرار میگیرد. لذا در وارد کردن اطلاعات کد آیسیک و اینتا کد که مربوط به فعالیت و شغل مودی است، باید دقت کافی داشته باشیم.
نکته مهم در گام سوم این است که تا زمانی که پرونده در این مرحله باشد، ناقص است و نیاز به تکمیل دارد. بعد از تکمیل و تایید اطلاعات در گام سوم، پرونده به گام چهارم منتقل میشود و تکمیل میگردد.
سخن آخر
غیر فعال سازی پرونده مالیاتی یک اقدام مهم از سوی سازمان مالیاتی است که به ایجاد شفافیت در فضای مالی و مالیاتی کمک میکند. این کار از بروز تکالیف اضافی و جرایم مالیاتی غیرضروری برای مودیان جلوگیری میکند. این موضوع نیاز به آگاهی از سامانههای مالیاتی و نحوه تشکیل یا حذف پروندههای مالیاتی را به وضوح نشان میدهد. همچنین، انجام تکالیف مالیاتی در بستر سامانههای الکترونیکی را ضروری میسازد. لطفا از دیگر مقاله های نرم افزار واسط ارسال فاکتور الکترونیکی لیمو | لیموتکس دیدن فرمایید.
بیشتر بخوانید : آشنایی با جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی در سال جدید
نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی با لیمو | لیموتکس
ثبت نام رایگان در کمتر از 1 دقیقه ثبت نام/ ورود
ایجاد مودی و اعتبارسنجی کلید خصوصی و عمومی سامانه مودیان توسط سامانه لیمو | لیموتکس
تست اتصال رایگان به سامانه مودیان با ارسال 1 صورتحساب رایگان
انتخاب شناسه کالا خدمت جستجوی شناسه
ارسال صورتحساب و مشاهده نتیجه
چاپ فاکتور در صورت نیاز
در کلیه مراحل میتونین با پشتیبانی ما تماس بگیرین تا مشکلات احتمالی رو با هم بر طرف کنیم
بیشتر بخوانید:
-
صفر تا صد صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی رایگان به سامانه مودیان مالیاتی
- آیا صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی بدون نرم افزار ممکن است؟ معرفی نرم افزار واسط تحت وب سامانه مودیان لیمو
-
-
صورت وضعیت پیمانکاری چیست؟ آموزش ارسال صورتحساب قرارداد پیمانکاری
-
نگاهی فنی به سامانه مودیان مالیاتی - نکات سامانه مودیان مالیاتی
-
ارسال صورتحساب اصلاحی، آموزش صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، ابطالی و برگشتی
-
نحوه صدور و ارسال رایگان صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی